[Guest post] Brandurile, David si Goliat

28.02.2018 | De Lorand Soares Szasz | Vanzari si Marketing



Probabil stii deja povestea lui David si Goliat. M-am gandit ca ar fi util sa o mai citesti o data. De data asta spusa pe intelesul antreprenorilor. Am scris articolul asta sperand ca te voi ajuta sa-ti clarifici urmatoarele nelamuriri: Ce este un brand, de fapt? De ce are nevoie afacerea ta de unul? Cum poti castiga lupta cu brandurile mari?
Povestea lui David si Goliat Lupta dintre David si Goliat a ramas ca o metafora pentru o victorie incredibila, obtinuta in fata unui adversar ce parea imposibil de invins. Povestea s-a intamplat acum aproape 3000 de ani, cand poporul israelitilor a fost atacat de un neam razboinic, filistenii. Filistenii l-au trimis pe cel mai de temut luptator al lor, un urias de 2 metri, imbracat in armura de bronz din cap pana-n picioare, inarmat cu o sabie, o sulita si un harpon. Uriasul, pe nume Goliat, provoaca la duel pe oricine are curajul sa se lupte cu el.
Era atat de mare si de infricosator incat niciun soldat israelit nu indraznea sa se lupte cu el. Nimeni nu credea ca il poate invinge. In cele din urma, un tanar pastor, David, accepta provocarea la duel si alege sa isi riste viata pentru a-si salva poporul. David refuza sa poarte armura oferita de rege si pleaca la lupta cu singurele arme pe care stia sa le foloseasca: o bata, prastia sa si 5 pietre. David a cautat cel mai vulnerabil loc al uriasului, a pus o piatra in prastie si a aruncat-o chiar intre ochii uriasului, doborandu-l. Cum te poate ajuta o povestire biblica in afacerea ta? Te ajuta daca o privesti si o intelegi din alta perspectiva.
Cea a unui antreprenor. Uriasul este o firma mare si cunoscuta. E inarmata cu un buget imens pentru marketing si un departament cu zeci de oameni care lucreaza doar la promovarea brandului lor. Pare normal ca un astfel de gigant sa striveasca competitorii micuti fara probleme. Putem considera asta greseala firmelor mici care incearca sa bata uriasii cu armele acestora, desi nu e in avantajul lor pentru ca nu le stapanesc prea bine.
Poti refuza armura greoaie din bronz daca iti incetineste afacerea. David isi cunostea foarte bine punctele forte: era un expert in manuirea prastiei, avea o tinta grozava, era micut, ceea ce il facea rapid si agil. Pasul doi in castigarea luptei cu uriasul a fost identificarea punctelor vulnerabile ale adversarului. A gasit o gaura in armura lui, o portita spre victorie. Fruntea uriasului era descopetita, lasandu-i astfel lui David un avantaj de care a profitat din plin.
Morala povestii tradusa in limbaj antreprenorial este ca afacerile mici pot sa faca fata afacerilor mari prin curaj si cateva tactici istete. Una dintre aceste tactici este o strategie de brand grozava. Aceasta te ajuta sa-ti spui povestea scotand in evidenta punctele tale forte, ce e unic sau diferit la produsul/serviciul tau si care sunt beneficiile pe care clientii le pot avea cumparand de la tine. Cum castiga afacerile mici? Iata cateva motive in plus pentru a crea un brand pentru o afacere mica: Atunci cand iti creezi un brand vizibil oamenii nu te mai percep ca pe o firma mica. Nu conteaza ce numar de angajati ai sau de cati ani esti pe piata. Tu iti spui povestea bine, iar oamenii o cumpara. Creste credibilitatea companiei tale. Oamenii nu au incredere in produsele despre care nu au auzit niciodata. E un risc pe care nu vor sa si-l asume. Cu cat brandul tau devine mai cunoscut, cu atat creste si reputatia companiei tale. Daca vinzi mai multe produse sau servicii sub acelasi brand, devine mai usor sa le promovezi impreuna.
Poate unul dintre produsele tale devine foarte popular si are multe vanzari. Asta ii va da o reputatie buna doar produsului respectiv si nu ajuta sa-ti vinzi si celelate produse. Dar ce este, pana la urma, un brand?
Cred ca ai inteles cat de important este sa-ti construiesti un brand si ca asta va face diferenta in razboiul cu firmele mari. Probabil, urmatoarea ta intrebare este: dar ce inseamna un brand? Un brand inseamna o combinatie de nume, logo, slogan, culori, design, personalitate, pret, website, prezenta pe retelele de socializare, dar presupune mult mai mult de atat.
Brandul este o promisiune, iar atunci cand cumperi un brand cunoscut stii deja la ce sa te astepti. Brandul mai consta si in toate atributele care iti vin in minte prima data atunci cand te gandesti la un produs. De exemplu, pentru Mercedes-Benz atributele care iti vin in minte sunt probabil: lux, eleganta, calitate germana, siguranta si durabilitate. Sloganul de la Pepsi este “live for now” (traieste in prezent, bucura-te de ce se intampla acum). In reclamele lor apar mereu oameni tineri, cool, care se distreaza. Ei promoveaza un stil de viata cool. Promisiunea din spatele brandului lor e ca daca bei Pepsi vei arata si tu cool. Brandul este o poveste. Castiga cei care ii fac pe oameni sa- si doreasca sa faca parte din povestea lor.
Atunci cand cineva cumpara o geanta Louis Vuitton, nu plateste doar pentru o geanta cu design frumoas, din material de buna calitate. Cumpara o emotie. Senzatia pe care o are atunci cand poarta pe brat o geanta care spune despre ea ca are un anumit statut social si un stil de viata care ii permite sa plateasca atat pentru o poseta. Un alt exemplu cunoscut este Apple. Oamenii nu cumpara un iphone numai pentru design sau calitate. Ei dobandesc un statut ca utilizator de iphone, faptul ca detin un produs de la acest brand ii face sa se simta intr-un anumit fel. Oamenii cumpara un produs de la un brand pentru mai mult decat calitatile fizice. De exemplu, o companie de cosmetice care vinde produse pentru ingrijirea pielii din produse naturale, 100% organice, fara conservanti, coloranti artificiali, fara parabeni, care nu sunt testate pe animale si doneaza anual 10% din profitul lor unui ONG care lupta pentru protejarea mediului inconjurator. Daca firma reuseste sa-si spuna povestea, adica sa-si construiasca brandul, aceasta va reusi sa-si formeze o clientala fidela care va fi dispusa sa plateasca un pret premium pentru produsele lor, pentru ca valorile firmei sunt in concordanta cu valorile lor personale.
Cu alte cuvinte, oamenii vor deveni clienti fideli pentru ca se simt bine folosind acele produse, prin asociere cu brandul respectiv si ei iubesc si protejeaza natura. Daca nu esti convins deja ca brandul face diferenta dintre afacerile profitabile si cele care se chinuie sa supravietuiasca de la an la an, uite inca un exemplu: Unele firme si-au facut brandul atat de cunoscut incat oamenii folosesc numele lor atunci cand se refera la un produs. Indiferent daca este cumparat de la ei sau de la competitorii lor. Auzi mai des oameni care spun ca si-au cumparat adidasi, nu pantofi sport. Nu conteaza ca pantofii sunt de la Adidas, de la competitorii lor, Nike sau din piata. Alte exemple la fel de cunoscute sunt Xerox pentru orice imprimanta, Coca-cola pentru orice bautura cola. In fine, ai inteles ideea.
Cum iti vei spune povestea in continuare? Sper ca am reusit sa te fac sa te gandesti la felul in care iti poti imbunatati strategia de brand si sa acorzi mai multa importanta unui aspect care iti poate duce afacerea in liga jucatorilor mari. Tu ce alte beneficii ale brandingului pentru afaceri mici ai mai gasit? Te rog sa-mi lasi ideile tale intr-un comentariu mai jos.
PS: Eu sunt Andrei si sunt fondatorul agentiei de Branding si Marketing Vandy Vision. Iti multumesc ca ai citit articolul si sper sa iti fi fost de folos informatiile. In incheiere, te invit sa faci TESTUL GRATUIT de BRAND pentru afacerea ta si sa identifici printr-un scor, cat de solid este brand-ul tau la momentul actual. Apasa pe acest link http: //bit.ly/Brand-Test


Citeste mai mult

Lectia de marketing de la un cersetor orb

28.09.2017 | De Lorand Soares Szasz | Vanzari si Marketing


Ce poate sa ma invete un cersetor despre marketing? Probabil asta a fost prima intrebare care ti-a trecut prin minte cand ai citit titlul. Si e firesc asa. Doar ca lectiile vin la noi de peste tot, depinde de noi sa privim in perspectiva si sa le intelegem. Iar povestea despre care vreau sa iti scriu astazi ofera o lectie importanta. O lectie care o sa-ti largeasca orizontul in ce priveste acest aspect din afacerea ta. Am dat aseara din nou peste poveste si mi-am dat seama ca e prea emotionanta si importanta ca sa nu o impartasesc si cu tine. Poate o stii, poate ai citit-o sau ai mai auzit-o, dar e posibil sa nu te fi gandit la ea din prisma marketingului.
Povestea suna asa:


Citeste mai mult

5 pasi ca sa te promovezi eficient pe Facebook

13.09.2017 | De Lorand Soares Szasz | Vanzari si Marketing



La majoritatea evenimentelor pe care le organizez, spun si cat de important este sa te promovezi in online ca sa-ti cresti afacerea. E un domeniu fascinant, in continua schimbare, asa ca este esential sa tinem pasul, ca sa fim in tema cu cele mai eficiente metode de promovare. Iar pentru asta e nevoie de educatie continua.
Echipa mea de marketing urmareste constant blogurile de specialitate, citeste cele mai noi carti din domeniu si  participa la cele mai bune cursuri pe care le gasim in piata.
Si pentru ca Facebook te poate ajuta sa-ti cresti afacerea, daca stii cum sa-l folosesti corect, oamenii din departamentul de marketing au fost anul acesta la un curs de social media, organizat de Ciprian Susanu.
Au invatat multe lucruri utile din acest curs, asa ca m-am gandit sa impartasim si cu tine cateva informatii valoroase. L-am rugat pe Ciprian sa ne dezvaluie 5 lucruri care sa ne ajute sa ne promovam mai bine in social media.
Iata ce mi-a scris:


Citeste mai mult

Cum poate povestea Jacuzzi sa fie si povestea ta

04.07.2017 | De Lorand Soares Szasz | Consultanta in Afaceri



Stiai ca jacuzzi a fost initial un substantiv propriu? De fapt este numele inventatorului cazii cu hidromasaj. Ce este si mai interesant e ca a creat produsul initial ca sa usureze durerile fiului sau care suferea de artrita.
Candido Jacuzzi a fost un imigrant italian, cel mai mic dintre 7 frati. In 1943, fiul sau de 15 luni, Kenneth, s-a imbolnavit si il duceau la terapie regulat in spital. Apoi Candido si-a dat seama ca


Citeste mai mult

Cum sa vinzi o piatra ca animal de companie – 3 idei „stupide” care au facut milioane

09.05.2017 | De Lorand Soares Szasz | Vanzari si Marketing


Foto: The New York Times


Ai o idee de afacere, dar toti prietenii tai au ras de ea. Ti-a venit alta si ti se pare ca e chiar foarte tare, dar toata familia te descurajeaza. Ajungi in punctul in care nici nu mai vrei sa-ti expui nimanui ideile ca sa nu spuna ca-s proaste.


Ei bine, doar pentru ca multi iti zic ca o idee este de-a dreptul stupida, nu inseamna ca asa si este. De ce spun asta?
Permite-mi sa explic:


Citeste mai mult

Daca stiai de tehnica asta… vindeai mai mult!

29.03.2017 | De Lorand Soares Szasz | Vanzari si Marketing



articol scris de Marius Achim (MarketNet)


Tu vrei sa vinzi. Clientul stie ca vrei sa ii vinzi. Totul este mult prea evident. Mesajele tale forteaza prea mult. Clientul este deranjat de insistenta ta. Nu reusesti sa ii trezesti interesul.

Cu asta te confrunti in fiecare zi.
Insa nu-ti face griji. Si eu stiu ca vrei sa vinzi mai mult. Iar asta nu ma deranjeaza chiar deloc. De fapt, astazi o sa te ajut sa vinzi mai mult.
In aceast articol iti voi furniza o tehnica personala (nu o vei gasi in nicio carte de marketing sau vanzari).
Aceasta tehnica va face pentru tine urmatoarele lucruri:


Citeste mai mult

6 trucuri ca sa pui reclamele pe Facebook in favoarea afacerii tale

03.03.2017 | De Lorand Soares Szasz | Vanzari si Marketing



In seminariile mele spun ca e important sa folosesti canalele de promovare online ca sa iti cresti afacerea. Totusi, nu intru in foarte multe detalii, pentru ca nu este domeniul meu principal.


Chiar daca am o pasiune pentru marketing si vin mereu cu idei si sugestii catre colegii mei, ei sunt cei care fac lucrurile sa mearga in directia aceasta.


Sunt oameni ambitiosi si faini, care se educa in mod constant, astfel incat sa folosim cele mai bune si actuale instrumente de promovare pentru noi.


Parte din educatia lor este ca merg la cele mai bune cursuri pe care le gasim. De curand au fost la un curs de Facebook Ads (reclame pe Facebook) pe care l-au evaluat ca fiind foarte bun.



Citeste mai mult

Guest post Vandy: Cat de importanta este Reputatia in Afaceri si cum sa o cladesti prin Brand Equity?

11.01.2017 | De Lorand Soares Szasz | Vanzari si Marketing



Articol scris de Andrei Ureche (Vandy Vision)


Probabil si tu, la fel ca mine, ai cateva firme care ti-au ajuns la inima.


Firme pe ale caror produse ai fi dispus sa platesti fara sa eziti.


Intrebarea este cum au ajuns aceste companii sa ne ia banii atat de usor?


Cum au reusit sa creeze aceasta situatie castig-castig?


Daca vrei sa afli cum sa cresti increderea oamenilor in compania ta, cum sa evaluezi reputatia in piata si cateva strategii ca sa cresti echitatea de brand, acest articol s-ar putea sa-ti fie de folos. 


Inainte de toate...


Ce este reputatia in afaceri?



Citeste mai mult

Provocari si solutii actuale pentru Facebook Ads

06.12.2016 | De Lorand Soares Szasz | Vanzari si Marketing


Articol scris ca guest post, de Ciprian Susanu

De fiecare data cand am ocazia, vreau sa iti aduc cat mai multa valoare, informatii care sa te ajute.
In octombrie si noiembrie Ciprian Susanu a fost in Cluj cu cateva traininguri interesante de marketing online. Dupa ce au fost, colegii mei au spus ca ar fi fain sa oferim si membrilor comunitatii noastre ocazia sa il cunoasca, pentru ca ce preda e de mare ajutor.
Ciprian are o experienta de 11 ani in zona de marketing online si a lucrat cu clienti precum Nestle, Worldclass sau Skoda.
Astazi public aici un mini-articol scris de Ciprian


Citeste mai mult

12 intrebari concise pentru promovari precise

29.11.2016 | De Lorand Soares Szasz | Vanzari si Marketing



Daca tu esti persoana care scrie ofertele, reclamele si descrierile produselor / serviciilor in firma, acest articol este pentru tine.


Dupa cum stii deja, succesul carierei tale este direct proportional cu succesul textelor pe care le scrii.


Acest principiu se aplica atat daca lucrezi intr-o agentie (si campaniile tale pentru un client te recomanda pe mai departe), cat si daca lucrezi direct in firma (iti creste cota, portofoliul, chiar si salariul si comisioanele).


Articolul este despre ce intrebari sa pui inainte sa faci promovarea pentru un produs sau serviciu.


Cum te asiguri ca ai scos in evidenta unicitatea produsului?


Citeste mai mult