Guest post Vandy: Cat de importanta este Reputatia in Afaceri si cum sa o cladesti prin Brand Equity?

11.01.2017 | De Lorand Soares Szasz | Vanzari si Marketing


Articol scris de Andrei Ureche (Vandy Vision)

Probabil si tu, la fel ca mine, ai cateva firme care ti-au ajuns la inima.

Firme pe ale caror produse ai fi dispus sa platesti fara sa eziti.

Intrebarea este cum au ajuns aceste companii sa ne ia banii atat de usor?

Cum au reusit sa creeze aceasta situatie castig-castig?

Daca vrei sa afli cum sa cresti increderea oamenilor in compania ta, cum sa evaluezi reputatia in piata si cateva strategii ca sa cresti echitatea de brand, acest articol s-ar putea sa-ti fie de folos. 

Inainte de toate…

Ce este reputatia in afaceri?

La fel cum reputatia personala este despre „cum te percep ceilalti”, reputatia in afaceri este despre „cum te percep clientii” intr-o piata in care concurenta exista la tot coltul.

Reputatia unei afaceri este esentiala ca o ea sa prospere si este direct proportionala cu increderea consumatorilor.

Cu cat clientii tai vor avea o incredere mai mare in produsele sau serviciile tale, cu atat mai mult va creste reputatia afacerii.

Probabil stiai deja aceste lucruri.

Ce as vrea sa-ti ofer in plus sunt 10 intrebari care sa te ajute sa evaluezi pe o scala de la 1-10 unde se afla reputatia afacerii tale acum.

Iar mai apoi, 5 strategii de brand care te pot ajuta sa o cresti.

Poate ca acum iti spui „Pe mine nu ma vorbeste nimeni de rau.”

Nu vreau sa ma intelegi gresit.

Reputatia in afaceri tine cont de mai multe aspecte. Iata care:

  1. Organizatia ta se comporta etic si onest?
  2. Ai o comunicare eficienta pe piata, bazata pe Strategie de Brand – Imagine si Strategii de Marketing care te ajuta sa castigi teritoriu si clienti noi?
  3. Este o organizatie puternica financiar, pe profit si care isi creste prospectii usor?
  4. Este un lider in industrie mai mult decat un „follower”?
  5. Este bine condusa de o echipa care are o viziune pe termen lung?
  6. Este implicata in activitati de responsabilitate sociala?
  7. Ai un departament de Customer Care care raspunde nevoilor clientilor tai?
  8. Sunt produsele si serviciile tale de calitate?
  9. Sunt produsele si serviciile tale centrul brandului companiei tale?
  10. Ai creat o cultura orgnizationala in care oamenii se regasesc si vin cu drag la munca?

Daca ai raspuns cu DA la aceste intrebari, compania ta are o reputatie buna pe piata.

Daca la unele intrebari raspunsul tau a fost ezitant, exista o formula care ti-ar putea aduce mai multe Da-uri. Formula pe care ti-o propun astazi este…

BRAND EQUITY = Brand Identity + Brand Awareness

+ Perceived Quality + Brand Loyalty + Brand Association

Cum sa creezi Brand Equity?

Am ales sa iti prezint acest concept pentru ca are o legatura stransa cu reputatia unei afaceri.

Mai precis, Brand Equity inseamna valoarea comerciala care deriva din perceptia unui brand, mai mult decat valoarea comerciala a produsului propriu-zis.

De exemplu, Lacoste are o echitate de brand atat de ridicata, incat pretul premium al produselor este acceptat de clienti, si, mai mult, este asteptat de clienti.

Cu alte cuvinte, daca vei gasi o pereche de pantofi Lacoste la 30 de euro, vei spune ca sunt falsi, deoarece in perceptia ta acestia nu pot fi ieftini. 🙂

De multe ori, pentru a castiga increderea clientilor, o organizatie investeste in brand equity, prin strategii de marketing.

Insa, din pacate, un produs sau serviciu foarte bun nu este de ajuns ca sa genereze brand equity si necesita eforturi in toate ariile afacerii.

Te invit sa analizam impreuna fiecare element din formula de mai sus.

1. Spune lumii cine esti – Brand Identity

Acesta este primul punct in care definesti ce vrei sa transmiti in piata, cine esti si cum te pozitionezi.

Vei contura identitatea brandului prin elementele de expresie si design: nume, ton al vocii, imagini, ambasadori, slogan, imagini, aroma, sunete.

Insa, odata ce definesti cine esti si cum exprimi asta, este important sa comunici acelasi mesaj in toate mediile de promovare: offline si online.

Mesajul trebuie sa fie simplu, usor de memorat si de inteles.

As vrea sa-ti dau un exemplu: Virgin Group.

Care crezi ca este mesajul lor?

Ideea de brand pe care ei vor sa o transmita este „We fight the bad ones”, „Suntem mai buni decat concurenta”.

Virgin group a luat fiecare industrie si a revolutionat-o.

Iata un exemplu bun de comunicare de la ei.

2. Spune lumii ca existi – Brand Awareness

Acesta este al doilea pas, prin care anunti piata ca esti nou si vrei sa cresti.

La ce companie te gandesti cand iti spun „fast-food”?

La ce companie te gandesti cand iti spun „tech cu energie durabila”?

Daca te-ai gandit la McDonald’s si Tesla, inseamna ca cele doua branduri s-au infipt bine in mintile consumatorilor.

In acest stagiu, o companie face toate eforturile ca numele ei sa fie recunoscut si asociat unui domeniu.

Poti incepe acest lucru prin publicitate, sponsorizari, participarea la evenimente, seminarii gratuite, bannere, prezenta in social media.

3. Creste calitatea perceputa prin comunicare – Perceived Quality

Investeste in calitatea produselor si serviciilor tale.

„Perceived Quality” se refera la cum percep clientii calitatea produsului tau.

Degeaba vrei sa vinzi un produs de lux sau premium daca clientii il percep ca pe un produs mediu.

Si asta pentru ca majoritatea oamenilor filtreaza calitatile unui produs prin experiente personale, produsele concurentei, situatii in care au mai folosit produse asemanatoare.

Vestea buna e ca poti sa comunici calitatea produselor prin imagine, publicitate si strategii de comunicare vizuala, axate pe publicul tau tinta.

Etichetele, ambalajul sau metodele de livrare sunt 3 elementele care pot influenta perceptia unui client asupra produsului tau.

Gandeste-te la piata de produse naturale.

Oamenii au mai multa incredere si pot deveni loiali unui brand daca vad produse etichetate corespunzator.

Eticheta „raw/organic” atrage atentia si sporeste increderea in acel brand.

4. Asociaza-ti afacerea cu branduri similare – Brand Association

Toate conexiunile pe care o persoana le face cu un brand sunt prin asocieri: interactiunea cu angajatii, reclame, preturi, categoriile de produse, cum sunt asezate produsele pe raft, ce spun altii despre brand, ce vedete folosesc acel brand.

Mai ales daca esti la inceput de drum, oamenii vor avea o incredere mai mare in tine daca te asociezi cu branduri similare, mai puternice ca tine.

De exemplu, daca esti Tony Robbins, are sens sa apari in emisiunea lui „Oprah”, insa nu are sens sa apari in emisiunea „TopGear”.

Ce vreau sa spun e ca orice asociere trebuie sa se potriveasca cu ideea de brand.

5. Creeaza o baza de clienti „indragostiti” – Brand Loyalty

Ultimul pas este sa-i faci pe ceilalti sa te iubeasca.

Un consumator este loial atunci cand cumpara un brand in detrimentul altora si o face repetat.

Loialitatea fata de un brand este unul dintre cele mai importante elemente din Brand Equity pentru ca genereaza direct vanzari.

Cu cat o companie poate fideliza clientii mai usor, cu atat mai putin va fi nevoie sa cheltuie resurse pe marketing.

Scenariul ideal ar fi ca baza de clienti sa fie atat de loiala, incat orice „idee traznita” ai scoate pe piata, aceasta sa fie acceptata cu succes.

Ei bine, atata timp cat se potriveste cu ideea de brand, acest lucru este posibil.

As vrea sa iti dau un exemplu foarte dezbatut in ultimul timp: castile wireless de la noul Apple 7.

De ce crezi ca au fost introduse?

Pentru ca Apple a observat tendinta din piata de a renunta la cabluri.

Au introdus un produs extremist, dar pentru ca se potriveste cu ideea de brand („think out of the box”), consumatorii fideli brandului Apple vor continua sa il cumpere.

Nu pot sa vorbesc despre loialitate, fara sa mentionez ca daca vrei clienti loiali, e nevoie sa fidelizezi mai intai angajatii.

Acestia nu trebuie exclusi din procesul de branding, pentru ca o imagine si o reputatie pozitiva se construiesc din interior in exterior.

Asa cum spunea si Richard Branson, fondatorul grupului Virgin, cei mai mari ambasadori ai brandului tau sunt angajatii.

Educa-ti angajatii sa creada in brandului tau, iar mai apoi acestia vor face transfer de incredere in oamenii din exterior: colaboratori, furnizori, clienti.

In loc de incheiere…

Nu in ultimul rand, iti recomand sa ceri feedback-ul clientilor tai.

Deoarece brandul real exista doar in mintea consumatorilor, este mai mult decat important sa interactionezi cu ei, sa le ceri si sa le analizezi parerile.

Raspunde la comentariile din Social Media si, mai mult, angajeaza o persoana care sa se ocupe numai cu asta.

In zilele noastre, comunitatea s-a mutat online.

In consecinta, putem culege feedback valoros din retelele online in care activam.

Numai asa vei putea sa construiesti o echitate de brand valoroasa.

In final, as vrea sa iti adresez o intrebare:

Din punctul tau de vedere, cat de importanta este reputatia unei afaceri?

Lasa-mi te rog un comentariu mai jos.

Poti raspunde din postura de antreprenor sau consumator. 🙂

Iti multumesc si nu uita…

Be Vision of Change,

Vandy

P.S.: Daca ai intrebari despre branding sau iti doresti servicii de acest gen, viziteaza-ne aici.
Sau contacteaza-ne la andrei@vandy.ro