Ziua are doar 24 de ore – lectii de time management pentru un an excelent

03.01.2018 | De Lorand Soares Szasz | Dezvoltare Personala si Profesionala


“Nu am timp nici sa respir! As citi, m-as duce la sala, as sta mai mult cu cei dragi, m-as duce la teatru, as face o gramada de lucruri daca as avea timp. Dar nu am! Nu reusesc sa-mi fac timp pentru mine”. De cate ori nu ai auzit sau nu ai spus ceva similar?

Traim pe fuga, mancam pe fuga, dormim pe fuga, iubim pe fuga si ne trezim ca au fugit si anii peste noi. Iar cand ne uitam in urma, ce ramane? Studiile arata ca timpul irosit pe lucruri care nu ne-au adus valoare se afla printre cele mai mari regrete la finalul vietii.

Bonnie Ware, o asistenta austrialianca in ingrijiri paliative, arata in cartea sa “Top 5 regrete ale muribunzilor” ca pe locul doi in acest top trist se afla faptul ca au muncit prea mult. Pe patul de moarte, cu maxim 12 saptamani ramase de trait, toti pacientii ei barbati, dar si cateva dintre femei, spuneau ca regreta ca nu au petrecut mai mult timp cu cei dragi.

La fiecare inceput de an, probabil si acum, ne facem promisiuni pentru anul ce tocmai a inceput. Sa fim mai buni, mai atenti, sa ne lasam de vicii, sa stam mai mult cu oamenii pe care ii iubim. Articolul asta e menit sa te ajute sa GASESTI TIMP pentru toate astea. Pentru lucrurile importante pentru tine si sa nu te lasi prins in vartejul vietii traite la viteza maxima. Pentru ca stii si tu ca timpul de calitate este cel mai pretios dar pe care poti sa il oferi cuiva.

 

Da, ziua are doar 24 de ore si de multe ori simtim ca nu ne ajunge pentru tot ce avem de facut. Insa “Nu am timp” este doar o scuza. Nu spun ca incerci sa inseli pe cineva sau chiar pe tine cand spui asta, este foarte posibil sa simti ca nu ai timp. Asadar, primul pas este sa intelegi de ce simti asta. Si pot fi o multitudine de motive. Iata cateva exemple:

1. Multitasking.

Cand faci prea multe deodata parca nu iti ajunge timpul. Studiile arata ca majoritatea dintre noi suntem neproductivi cand facem multitasking. Asa ca fa un lucru o data. Apoi cand termini, incepe altceva. Pas cu pas.

2. Nu dormi destul.

Daca esti neodihnit, esti si mai putin productiv. Prin urmare ti se pare ca nu ai suficient timp sa iti termini treaba, cand de fapt nu folosesti timpul la capacitate maxima.

3. Esti prea preocupat de timp.

Te ingrijorezi prea mult ca nu ai timp si te compari cu anumite standarde de cum ar trebui sa fie, asa ca pierzi timp pretios cu asta.

 

Timpul poate sa fie impartit in doua categorii: timpul de pe ceas si timpul real, cel pe care il simti. Timpul de pe ceas e acelasi pentru toata lumea: o ora are 60 de minute. Dar ora aceea poate sa iti para de 10 minute atunci cand faci ceva care iti place si de 120 de minute cand nu esti entuziasmat de activitatea pe care o faci. Asta e timpul real. Iar partea faina e ca tu il creezi. E la nivel mental. Si tot ce creezi poti sa controlezi.

 

Tocmai pentru ca timpul real e relativ pentru fiecare dintre noi, unele tehnici de time management pot sa functioneze perfect pentru unii si sa nu ii ajute deloc pe ceilalti. Important este sa le gasesti pe cele care functioneaza pentru tine. Iata cateva exemple care sper sa iti fie de folos ca sa ai un 2018 mai productiv si cu mai multe activitati pe care le-ai pus deoparte pana acum din “lipsa de timp”:

1. Fa cel mai important task primul.

Fa mai putine lucruri, dar care aduc mai multa valoare in loc sa faci multe si marunte, care nu aduc rezultate. Stabileste top 3 prioritati si concentreaza-te pe ele. Pe rand. Multitaskingul nu e productiv.

2. Invata sa spui nu.

E ok sa refuzi taskuri si activitati care nu iti aduc valoare si nu te duc la rezultatele pe care le vrei. Sa spui “NU” nu te face nici lenes, nici o persoana rea.

3. Dormi suficient.

Daca crezi ca poti sa castigi timp prin faptul ca “furi” din orele de somn, te inseli. Ai nevoie de odihna suficienta ca sa poti sa dai randament. Adultii au nevoie intre 7 si 9 ore de somn pe noapte. 

4. Pune-ti deadline-uri.

Cand te apuci de un task nu iti spune ca stai pana termini. Seteaza-ti estimativ un timp. Sansele sa termini in timpul ala cresc foarte mult pentru ca iti setezi creierul intr-un time-frame.

5. Ia o pauza.

Pauzele mici si dese, cheia marilor succese, spune o zicala. E important sa iei pauze  si sa lasi creierul sa se odihneasca. Altfel risti sa ajungi la burnout.

6. Fii ordonat.

Organizeaza-ti mailul, calculatorul, biroul. O sa-ti fie mai usor sa gasesti lucrurile si nu pierzi timp pretios ca sa le cauti. Un birou ordonat te va face si mai productiv.

7. Planuieste in avans.

Fa-ti orarul si prioritizeaza-ti ce ai de facut inca de duminica pentru toata saptamana. Apoi imparte lucrurile pe zile si in fiecare zi urmareste ce ti-am recomandat la punctul 1. Pune-ti si lucrurile care nu sunt task-uri. De exemplu, daca vrei sa citesti o carte, da-ti intalnire cu ea o ora pe zi si fixeaza-ti in calendar.

8. Evita capcana perfectionismului.

Multa lume pierde timp pentru ca se pierde in detalii. Concentreaza-te pe lucrurile care aduc valoare, care conteaza cu adevarat.

 

Tine minte, sa-ti organizezi timpul nu inseamna sa mai inghesui niste taskuri printre cele pe care le ai deja, ci sa simplifici, sa eficientizezi, astfel incat lucrurile cu care iti petreci timpul sa conteze cu adevarat.

 

Cu prietenie,

Lorand (care iti doreste sa-ti gasesti timp pentru tot ce vrei) Soares Szasz

 

PS: Scrie-mi in comentarii pentru ce iti doresti sa ai mai mult timp anul acesta si ce o sa implementezi ca sa poti face asta. Multumesc!