De vorba cu echipa mea-Dacian Pascuta

05.03.2017 | De Lorand Soares Szasz | De vorba cu echipa mea


 

 

 

 

 

Te salut!

Ma bucur sa revin cu un nou episod ,,De vorba cu echipa mea„.

Astazi te invit sa il cunosti mai bine pe Dacian Pascuta – magician al cuvintelor, copywriter si un excelent strateg.

Probabil ai auzit despre drumul lui pe jos pe Camino del Norte (peste 700 km). Sau poate ai citit cartea ,,Inspiratie pe plus” la care am lucrat impreuna. Dacian este o combinatie frumoasa de creativitate si pragmatism.

Asa ca hai sa il descoperim impreuna.

Dacian, ce e creativitatea pentru tine?

Pentru mine, creativitatea este o stare. Unii o numesc starea de flux.

Eu as indrazni sa o numesc expresie a vietii. Pentru ca, de fapt, orice facem, cream ceva ce nu exista inainte.

Avem 3 instrumente de creatie pe care le folosim cu totii: gandul, cuvantul si actiunile.

Toate 3 creeaza. De aceea, zambesc cand unii oameni spun ca nu sunt creativi.

Sa nu fii creativ ar inseamna sa nu gandesti, sa nu vorbesti si sa nu faci nimic.

Diferenta este ca cele mai creative persoane folosesc constient si unitar aceste 3 instrumente.

Cu alte cuvinte, cand creeaza, merg pe reteta: intentie creativa + cuvinte creative + actiune creativa.

Asadar, pentru mine, creativitatea este intersectia celor 3. 🙂

 

Unde reusesti sa iti gasesti inspiratia?

Cred ca un scriitor constient reuseste sa gaseasca inspiratie in orice.

Pentru ca inspiratia porneste din interior spre exterior si nu invers.

De asta se numeste in-spiratie. Vine din spiritul meu.

Tot ce-mi trebuie sunt ochi deschisi cu adevarat la tot ce se intampla in jur.

Este adevarat, fiecare dintre noi avem contexte in care ne conectam mai usor la aceasta inspiratie.

Pentru mine, cel mai bine functioneaza cand ma plimb singur pe strada sau in natura, cu un audiobook in casti.

Asa ca, de fiecare data cand simt un blocaj sau o provocare, ma pun in contextul respectiv si ideile vin. Intotdeauna.

 

Drumul tau de peste 700 km pe jos pe Camino del Norte de anul trecut a avut vreo legatura cu creativitatea sau inspiratia?

Categoric. Pentru ca inspiratia nu se limiteaza la viata profesionala.

Cine traieste o viata inspirata, aliniata cu propriile valori, tinde sa fie mai implinit.

Cum spuneam adineauri, pe mine ma inspira enorm plimbarile.

Asa ca m-am gandit ca o plimbare de 700 de kilometri imi poate duce inspiratia cu 10 clase peste ce am experimentat pana atunci.

 

Am scris o carte impreuna – ,,Inspiratie pe plus”. Insa de ce ar avea nevoie un om care nu lucreaza intr-un domeniu creativ de inspiratie?

Eu cred ca orice domeniu este creativ. Unele domenii sunt mai artistice, poate mai interactive, iar aici este evident; dar si in domeniile fixe, mecanice e nevoie de creativitate.

Cred ca orice om are nevoie de inspiratie, cum orice orientare are nevoie de un reper.

Ne orientam dupa soare, dupa o busola etc.

Inspiratia este ca o busola, care intotdeauna ne indica Nordul. Intotdeauna ne arata drumul.

Fara inspiratie, cred ca evolutia este lenta si greoaie.

Dar cand ne gasim inspiratia, indiferent de domeniu, avem puterea sa schimbam lumea. 🙂

 

Esti poreclit la noi in echipa ,,magicianul cuvintelor”.  Au cuvintele o putere mai mare decat, aparent, credem noi?

Sunt zeci de studii care demonstreaza acest lucru: ca ale noastre cuvinte, scrise sau vorbite, ne creeaza realitatea.

Imi place cum ne este descris inceputul lumii materiale: “Dumnezeu a zis: Sa fie lumina!”

E interesant ca “a zis”. De ce nu scrie ca a facut, pur si simplu? 🙂

Cred ca autorul voia sa sublinieze exact asta: ca sta enorm de multa putere intr-un cuvant.

Si cum imi place sa dau exemple practice, ii invit pe cititorii nostri la un exercitiu simplu.

Mai precis, sa ia o foaie si un pix si sa scrie primul cuvant care le vine in minte cand citesc asta:

APA.

Atat. Sa scrie cuvantul si apoi sa le ceara colegilor din birou (sau oricui se afla in preajma) sa faca acelasi lucru.

Sa noteze primul cuvant la care se gandeste fiecare.

La final, ii invit sa spuna fiecare ce a scris.

Vor observa ca s-au gandit la lucruri diferite (rareori se mai suprapun raspunsuri).

Pentru unii, cuvantul “apa” declanseaza sete. Pentru altii, o imagine cu oceanul.

Altii poate vor scrie: H2O, vreun brand de apa, un fluviu, cana, picuri, ploaie etc.

Ideea este ca, desi folosim aceleasi cuvinte, ele nu sunt decat un cod comun, ca sa ne intelegem.

Dar “in spate”, fiecare persoana decodeaza cuvintele dupa propriile semnificatii.

Iar aceste semnificatii deriva din starea de moment, experientele anterioare, sistemul de valori, nivelul de atentie etc.

Asadar, chiar daca spunem un cuvant banal, “apa”, mesajul si incarcatura care ajung la ceilalti sunt diferite.

De ce am dat acest exemplu?

Ca sa vedem ca un cuvant, orice cuvant, declanseaza reactii emotionale, nu doar ganduri.

Imaginea cu oceanul nu vine fara senzatia si dorinta de vacanta. 🙂

Dupa cum bine stim, emotiile pun oamenii in miscare. Imi place mult o vorba din engleza, care in limba romana nu se traduce la fel de estetic: withouth E-motion, there is no Motion (fara emotie, nu exista miscare).

Daca noi folosim cuvintele potrivite, declansam emotiile potrivite si punem lumea in miscare.

De asta se spune ca “cea mai puternica arma din Univers este cuvantul.”

Cu el, poti sa dobori sau poti sa ridici.

Cu el, poti sa aduci razboi sau poti sa aduci pace.

Cu el, poti sa iti tii clientii aproape sau sa-i pierzi definitiv.

 

Ce zici, copywritingul e influentare sau manipulare?

Permite-mi te rog sa rad la intrebarea asta. :-))

Dupa cum stii, orice lucru poate sa fie influentare sau manipulare.

Singura diferenta dintre cele doua tine de scopul celui care comunica.

Cred ca sunt 3 conditii aici. Daca 1. isi urmareste doar propriul interes, 2. spune/face ceva ce nu l-ar ajuta pe interlocutor si 3. nu-i spune scopul mesajului, vorbim de manipulare.

Dar daca urmareste interesele tuturor, stie ca poate sa ajute prin ce spune/face si clarifica scopul mesajului, vorbim de influentare.

Ca mesaj, uneori, cele doua sunt la fel. Diferenta sta, asa cum am spus, in scop.

Sper ca in Romania sa fie tot mai multi copywriteri, marketeri si vanzatori integri, care influenteaza si nu manipuleaza. 🙂

 

Cum poate o persoana care nu a avut nicio legatura cu scrisul sa invete sa scrie curat si sa mai si inspire prin ceea ce scrie?

Ii ofer cea mai simpla (stupid de simpla) recomandare. Sa inceapa. :-))

Ma intreaba destui oameni cum sa scrie bine, cand nu au inceput nici macar sa scrie prost.

Unul dintre citatele mele favorite spune ca:

“Orice lucru care merita facut, merita facut si prost, pana invatam sa-l facem bine.” (Steve Brown)

Cred ca scrisul se incadreaza aici. Merita sa-l faci? Daca da, fa-l prost. Doar asa vei ajunge sa-l faci bine.

As putea sa vorbesc o saptamana pe acest subiect, dar hai sa ma rezum la 3 recomandari ca sa scrii curat:

  • scurteaza frazele, nu le lasa kilometrice
  • clarifica verbul principal al fiecarei fraze (el este piesa centrala)
  • scrie cum vine si editeaza la final, nu te opri din flow

 

Care crezi ca e cel mai puternic sfat pe care il poti oferi cuiva care scrie – de placere sau pentru a vinde?

Sa scrie zilnic. Zidarul e zidar pentru ca zideste zilnic.

Scriitorul e scriitor pentru ca scrie zilnic.

Daca cineva isi doreste sa devina scriitor (de placere sau ca sa vanda), ii recomand sa isi faca un obicei zilnic din asta.

 

Si in final – ne-au tot intrebat oamenii daca urmeaza ceva dupa ,,Inspiratie pe plus”. Ai vreun raspuns sau un plan pe care poti sa-l dezvalui?

Deocamdata, pot sa spun doar atat: cartea despre inspiratie nu va avea o continuare, dar o sa revin curand cu alte surprize, despre copywriting.

La final, eu nu pot sa iti urez ceva mai potrivit decat sa ai o viata inspirata.

Cu prietenie,

Lorand