Cum sa fii mai mult antreprenor… Si mai putin pompier

02.08.2018 | De Lorand Soares Szasz | Consultanta in Afaceri


Cand eram copil am auzit de multe ori vorba: “Lasa-l maica sa dea cu fruntea de tocul de sus, ca asa invata”. E o vorba veche si stim toti ce inseamna: Poti sa inveti doar daca incerci. Si cele mai bune lectii sunt in esecuri.

Vorba asta imi pare potrivita pentru articolul de azi. Si, inainte sa continuam, te invit sa citesti pana la final, mai ales daca esti antreprenor  sau manager, pentru ca ti-am pregatit ceva special.

Pana sa iti povestesc despre ele pe indelete, vreau sa te gandesti insa la rolul unui pompier: e mereu pe fuga, incearca sa fie inaintea focului care poate sa mistuiasca tot.

Ma gandeam zilele acestea la ce asemanare exista intre pompieri si oamenii de afaceri. O sa imi spui: ce-ai patit Lorand, ce poate sa aiba in comun un antreprenor cu un pompier?

Dupa ce o sa citesti articolul meu despre business firefighters, cred insa ca vei gasi, ca si mine, cel putin o asemanare.

Folosesc exact cuvintele in engleza pentru ca nu eu am inventat expresia, dar mi se pare potrivita pentru multi dintre antreprenorii romani.

De ce spun asta? Un business firefighter este un antreprenor care isi petrece mare parte din zi preocupat sa stinga incendii:
– sa aplaneze conflictele din interiorul echipei sale
– sa alerge dupa bani si sa se asigure ca are fonduri suficiente ca sa faca toate platile
– sa gestioneze clientii nemultumiti si lista poate sa continue…

In primii ani de antreprenoriat, e normal sa treci prin nenumarate crize in interiorul afacerii tale, insa nu este normal sa ramai captiv intr-un cerc vicios unde crizele continua ani de zile si te storc pur si simplu de energie.

Ce sa faci daca si tu ai devenit peste noapte un business firefighter?

Ti-am pregatit 3 idei care te ajuta sa iesi din cercul vicios al antreprenorului pus pe stins incendii, la orice ora din zi si din noapte:

1. Deleaga responsabilitati

Stiu prea bine povestea cu oamenii buni care sunt greu de gasit. Am auzit-o, sub diferite forme, de la multi dintre managerii sau directorii celor peste 2000 de companii cu care am lucrat direct si in programele mele online.

Si tie, ca si lor, iti transmit acelasi mesaj: nu e obligatoriu sa gasesti oameni buni; mai bine gasesti oamenii care pot sa duca valorile companiei mai departe, oameni capabili pe care poti sa ii educi. Da-le reponsabilitati pe masura capacitatii pe care ti-au demonstrat-o la
interviu. Si apoi da-te din calea lor!

Micromanagement-ul face ca angajatii tai sa isi piarda increderea, sa depinda in permanenta de prezenta ta si asta te sleieste de energie.

Burn-out-ul (sau epuizarea) este boala secolului si nu ar trebui sa te surprinda ca multi dintre antreprenori sufera de ea!

2. Prioritizeaza

Arde pamantul daca nu raspunzi in secunda urmatoare la toate mailurile? Crezi ca nu o sa mai gasesti clienti daca vei renunta la oamenii care iti fac zile fripte, iti umilesc angajatii si in general, transforma orice comanda intr-o experienta de infern? Cred ca intuiesti raspunsul pentru ambele intrebari.

O cerere de oferta, un mesaj post comanda sau un reminder trebuie sa fie tratate diferit. Te incurajez sa stabilesti, inca de la inceput, ce e important pentru tine si afacerea ta.

Ar trebui sa alegi daca vrei sa ai clienti multi, pentru care muncesti mult si te enervezi pe masura sau daca esti linistit si mai impacat cu acei clienti valorosi, care cheltuiesc banii in afacerea ta cu zambetul pe buze si se bucura de experienta de la bun inceput?

3. Time management

Cat timp ar trebui sa iti ia sa formulezi un raspuns pentru un client nou? E posibil sa pierzi foarte multe ore daca trebuie sa faci totul de la zero de fiecare data: sa alegi produsele bune si sa le pui in contextul potrivit.

Insa daca in firma ta exista procese clare, formulate coerent (ce facem in situatia X, cum tratam un lead nou, samd), castigi ore pentru tine. In plus, sansele sa se aprinda un foc nou pentru ca un client nu a primit atentia pe care o astepta sau pe care credea ca o va primi, sunt mult mai mici.

In concluzie, ca antreprenor trebuie sa intelegi ca rolul de business firefighter te costa: nervi, stres, oportunitati pe care le pierzi si chiar sanatate.

Si, pentru ca nu mi-a placut niciodata sa vorbesc de problemele cu care te confrunti in afaceri, fara sa iti dau o mana de ajutor ca sa devii un antreprenor de succes, unul care performeaza din rolul de antreprenor, nu al unui angajat epuizat… E timpul sa iti zic de surpriza pe care ti-am pregatit-o!

Esti in punctul in care vrei sa spargi cercul acesta vicios? Sau pur si simplu vrei sa duci afacerea ta la urmatorul nivel pana la finalul lui 2021?

Impreuna cu echipa Upriserz, am pregatit un nou webinar marti, 27 iulie, incepand cu ora 20 (ora Romaniei): “Cum sa cresti masiv in urmatoarea perioada.”

Si cred ca e ceea ce trebuie ca sa te transformi din omul ce alearga sa stinga incendii si sa isi salveze afacerea, in antreprenorul agil si sigur pe business-ul lui.

Si eu  am trecut prin episoade de dat cu fruntea de tocul de sus si mi-am invatat lectiile.

Webinarul e GRATUIT si poti sa te inscrii si tu aici.

Afli din exemple practice ce poti face ca sa profiti de “boom”-ul economic care e deja in derulare.

Acum, alegerea e la tine: ramai captiv in afacerea ta sau pornesti pe drumul catre un business sanatos si puternic care iti aduce rezultatele pe care ti le doresti?

 

Cu prietenie,

Lorand (care vrea sa iesi din cercul vicios) Soares Szasz