Cum sa fii un lider autentic: 18 recomandari ca sa nu iti plece angajatii noi

31.05.2017 | De Lorand Soares Szasz | Consultanta in Afaceri


Cum te simti dupa ce ai angajat un om talentat? Eu recunosc ca ma simt implinit. E ca si cum as pune o caramida la o fundatie puternica. Sa angajezi omul potrivit, te scapa de o multime de griji.

Poti sa rasufli usurat, dar de aici incepe o alta etapa. 🙂 E adevarat, o sa vina la lucru in prima zi ca in clasa I. Probabil o sa fie putin agitat si stresat. Dar nevoia lui este clara: vrea sa se integreze.

Totusi, e la fel ca la scoala : daca il pui sa comenteze Luceafarul din prima zi, nu o sa obtii nimic. Invata-l abecedarul mai intai. Iar aici nu ma refer sa il inveti cum sa lucreze. Tocmai, daca recrutezi eficient, omul tau stie deja cum sa-si faca treaba. Trebuie sa ii arati cu cine lucreaza, care ii sunt responsabilitatile si care sunt asteptarile tale.

Daca angajatul tau intelege cum functioneaza afacerea ta, o sa se simta ca in familie. O mare parte dintre angajatii care nu primesc ajutor din partea echipei si a liderilor, pleaca din firma.

Iar daca pleaca din firma, cheltuiesti mai mult ca sa angajezi un om nou. Mai bine construiesti de la inceput o relatie puternica. OK, dar cum integram 100% un om nou in echipa? Iata cateva recomandari:

Inainte de prima zi:

1. Pregateste toate actele de angajare.

2. Discuta rolul angajatului cu managerul.
Gaseste cateva obiective si proiecte care sa il ajute pe noul angajat sa se dezvolte.

3. Aranjeaza biroul sau de dinainte ca sa facilitezi integrarea.
Aici poti sa te asiguri ca are birou la care sa stea.
Vezi daca are laptop sau calculator la care sa lucreze si access la internet.

Daca te ocupi din timp de detaliile astea, prima zi de munca a angajatului tau va arata de parca aici a lucrat dintotdeauna.

4. Pregateste o lista cu carti pe care sa le citeasca.
Fiecare functie vine cu trucuri si strategii specifice. Pe majoritatea le gasesti in carti.
Daca vrei angajati performanti, fa-le rost de cele mai bune carti din domeniu.

Ofera-i noului venit aceasta lista cu recomandari si discutati-o impreuna.

5. Uita-te peste fisa postului.
Chiar daca ati discutat la interviu, aici poti sa incluzi responsabilitatile principale si o scurta descriere.

Astfel, noul angajat o sa inteleaga mai bine ce are de facut, iar tu o sa poti vedea daca isi indeplineste responsabilitatile si obiectivele.
Mai mult, poti sa folosesti fisa postului si ca ghid pentru evaluarea periodica a angajatului.

In prima zi:

6. Primeste-l in echipa.
Noul angajat este prioritatea ta numarul unu pentru acea zi.
Fa-i cunostinta cu echipa. Spune-le la ce se pricepe si cum o sa ii ajute.
Echipa il va tine minte mai usor, iar el o sa fie recunoscator pentru ca l-ai apreciat.

7. Fa-i un tur al firmei.
Arata-i mai mult decat biroul la care o sa lucreze.
Spune-i unde poate gasi pe fiecare dintre colegi, si, in mod clar, nu-l lasa sa se rataceasca cautand baia sau bucataria.

8. Spune-i ce asteptari ai de la el.
Daca vrei ca angajatul tau sa lucreze eficient, trebuie sa ii spui ce vrei de la el.
De ce abilitati are nevoie ca sa aiba succes pe pozitia lui?
Ce cunostinte trebuie sa dezvolte? Gandeste-te la:

  • Ce bunuri sau servicii ar trebui sa produca?
  • Ce impact ar trebui sa aiba munca lui in firma?
  • Cum te astepti sa se comporte cu colegii si clientii?
  • Ce valori ar trebui sa demonstreze angajatul tau?
  • Cum ai vrea sa lucreze?

9. Prezinta-i detaliile care fac diferenta:

  • Anunta-l la ce ora trebuie sa ajunga la birou.
  • Daca vine cu masina, spune-i unde poate sa parcheze.
  • Cum intra in cladire? Primeste un cod de acces sau o cheie? Sau trebuie sa astepte pe cineva care are deja acces?
  • Exista un cod vestimentar in firma? Spune-i daca trebuie sa se imbrace formal sau doar prezentabil.

10. Gaseste-i un mentor.
Cand angajatul are nevoie de ajutor, un mentor este foarte util.
In primul rand, are la cine sa apeleze ca sa gaseasca raspuns la fiecare intrebare. 🙂
Mai important e ca mentorul se asigura ca omul nou lucreaza, invata si se adapteaza.
Alege ca mentor un om care este dispus sa ajute si care cunoaste foarte bine firma ta.

11. Trateaza-l regeste.
Cheama-l cu tine la pranz. Daca s-a intalnit cu mentorul, ar fi o idee buna sa-i chemi pe amandoi. Evita sa discuti despre munca in timpul asta.

Evident, exemplul asta se aplica daca firma ta este una mica sau medie.
Nu stiu cum ai putea sa iei pranzul cu 5000 de angajati. 🙂
Totusi, iti recomand calduros sa interactionezi cu cei din echipa ta de cate ori ai ocazia. Inainte de toate, incearca sa cunosti omul, nu angajatul.

In prima saptamana

12. Da-i responsabilitati
Dupa cateva zile de acomodare, arata-i ca ai incredere in el: da-i primele sarcini cu miza importanta pentru firma.
Asa te asiguri si ca invata sa lucreze practic. De asemenea, va simti ca aduce valoare in firma.

13. Explica-i ce astepti de la el pentru luna urmatoare.
Construieste un plan pentru angajatul tau. Spune-i daca te gandesti la alte proiecte. Incurajeaza-l sa puna intrebari si discutati orice problema.

14. Verifica actele.
Programeaza o intalnire cu angajatul ca sa va asigurati ca toate documentele sunt completate corect.

In prima luna:

15. Anunta-l cum se descurca.
Poti sa ii oferi feedback sau sfaturi pentru task-urile lui.
Daca nu respecta o procedura, explica-i ce si cum sa imbunatateasca.

16. Explica-i obiectivele pe termen lung.
O firma care vrea sa ajunga la succes tinde catre niste obiective bine definite.

Cele care intr-adevar ajung acolo se asigura ca fiecare angajat le si cunoaste. Arata-i noului venit care e rolul lui in tot puzzle-ul si cum te ajuta sa iti indeplinesti viziunea.

O sa se simta mai sigur pe el si o sa inteleaga misiunea la care lucreaza.

17. Incurajeaza-l sa socializeze cu echipa.
O echipa in care oamenii se simt confortabil unii cu ceilalti este o echipa eficienta.

Organizeaza un team-building sau o iesire in oras dupa lucru. Altfel spus, asigura-te ca membrii echipei comunica si dincolo de mediul formal de la lucru.

Dupa doua luni

18. Evalueaza-ti procesul de integrare.
Vezi care pasi functioneaza si care nu. Daca trebuie sa modifici ceva, fa-o.

Odata ce persoana s-a acomodat si se simte mai confortabil, afla-i parerea.
Asculta-i ideile si sugestiile, si imbunatateste procesul pentru recrutii urmatori.

Desi este mai lung decat articolele cu care te-am obisnuit, sper ca ti-a fost de ajutor si ca o sa incepi sa implementezi acesti pasi cat mai repede.

Mult succes in recrutare si integrare!

Cu prietenie,
Lorand (care vrea sa ai cea mai tare echipa) Soares Szasz

PS: Daca ai provocari cu echipa, probleme cu recrutarea sau cu motivarea angajatilor, iti recomand cursul online „7 pasi pentru a construi o echipa fantastica”. O sa-ti fie de ajutor 😉

Citeste si:

10 abilitati care te fac un lider bun

Cum faci fata noii generatii de angajati?

Top 10 carti de antreprenoriat